História predajne Bike peak
Náš príbeh sa začal skromne, no s veľkou víziou.
V máji 1992 sme otvorili našu prvú predajňu v garáži rodinného domu v obci Oslany, kde majiteľ zároveň aj býval. Práve tu, v jednoduchých podmienkach a s odhodlaním poskytnúť zákazníkom to najlepšie, položil základy, na ktorých dodnes staviame. Popri servisovaní bicyklov každý deň zvládal plniť povinnosti v bežnom zamestnaní.
Začiatkom 90. rokov, kedy na Slovensku neexistovali internet, mobily ani sociálne siete, bolo takmer nemožné zohnať kvalitné bicykle či iný cyklistický tovar. Informácie sa šírili veľmi pomaly a veľkoobchodov na Slovensku bolo málo a podnikanie si vyžadovalo obrovské úsilie a vynaliezavosť.
Majiteľ predajne, preto pravidelne vyrážal na aute požičanom od rodičov s prívesným vozíkom do väčšieho veľkoobchodu v Zlíne, kde nakupoval.
Každá takáto cesta bola nielen dôkazom odhodlania, ale aj neúnavnej snahy niečo vybudovať a priniesť obyvateľom širšieho okolia možnosť získať kvalitné bicykle a tovar, ktorý by inak zostal pre mnohých nedostupný.
Rast a presťahovanie
Záujem o obchod rástol natoľko, že do Oslian začali prichádzať zákazníci aj zo vzdialenejších miest, aj vzdialených viac ako 150 kilometrov. Informácie o ponuke kvalitných bicyklov, vybavených dokonca prestížnou sadou Shimano XTR (vznikla v roku 1991, pozn. autora), sa šírili rýchlo a prilákali cyklistických nadšencov, ktorí hľadali kvalitu ktorá bola často nedostupná.
Tento rastúci záujem však čoskoro presiahol možnosti garáže, kde už priestory prestali stačiť. Preto v roku 1993 bol servis a predajňa presťahovaný do priestorov budovy Ponitran, súčasného podniku Emper v obci Oslany. Obchod sa tak rozšíril, získal prvého mechanika a predajcu vďaka čomu začal ponúkať lepšie služby a servis.
Zmena stratégie a budovanie hodnotnej značky
Je dôležité vyzdvihnúť, že v 90. rokoch boli bicykle slovenskej výroby často kvalitnejšie ako tie od zahraničných výrobcov, ktorí už mali vybudované meno. Majiteľ postupne začal uvažovať o dlhodobej stratégii.
Nechcel sa sústreďovať na predaj lacných bicyklov a nekvalitných súčiastok. Chcel budovať niečo stabilné a hodnotné.
Počas jednej z ciest do zahraničia si uvedomil, ako by mal vyzerať skutočný obchod. V Nemecku, Taliansku či Švajčiarsku mal možnosť vidieť čisté, vzdušné obchody s dobrou prezentáciou bicyklov, minimom doplnkov a atmosférou, ktorá ho zaujala. Naopak, v slovenských obchodoch dominovali lacné bicykle, ktoré sa doviezli za minimálnu cenu.
Za jeden deň sa predalo desiatky bicyklov, ale mnohé končili reklamáciou s poškodenými prevodníkmi a nekvalitnými súčiastkami.
Sieť zákazníkov a cyklistický team
Vtedy si uvedomil, že tá cesta nie je správna. Rozhodol sa, že chce budovať niečo iné – sieť zákazníkov, ktorí si vážia kvalitu a sú ochotní za ňu zaplatiť. Postupne si vybudoval sieť end customers – zákazníkov, ktorí budú verní značke, ocenia kvalitu a podporia jeho cielenú stratégiu zameranú na dlhodobú hodnotu, nie na krátkodobý zisk.
Tieto plány sa uskutočnili na ulici Mierová, kde sa dnes nachádza obchod v moderných priestoroch, ktoré sú dokonale prispôsobené na predaj, servis bicyklov a predaj príslušenstva. Predajňa už predávala zahraničné prémiové značky ako Scott, Giant či Merida a majiteľ sa začal venovať aj budovaniu vlastného pretekárskeho tímu, ktorý sa volal Seat Merida Oslany.
Veľkoobchod a spolupráca s TREK
V roku 2000 sa naskytla veľká príležitosť. Spoločnosť Trek, známa svojou výrobou špičkových bicyklov, oslovila majiteľa s ponukou exkluzívnej distribúcie značky Trek na Slovensku. Pri prieskume trhu sa dozvedeli o schopnom človeku, ktorý už mal skúsenosti s dovozom bicyklov a komponentov, čo bolo zárukou jeho spoľahlivosti, profesionality a schopnosti spolupracovať s medzinárodnými značkami.
Pretekársky tím sa premenoval na Trek KCK Oslany. Tento tím sa stal jedným z najúspešnejších MTB tímov na Slovensku. Zahŕňal známe mená ako Milan Barényi, bratia Martin a Peter Velitsovci, Ján Špak, Ľubomír Kondis, Filip Polc, či Maroš Kováč.
Pandémia COVID-19 a dlhodobá stratégia
S rastúcim záujmom o bicykle sa predajňa systematicky rozširovala a upevňovala svoju pozíciu na trhu. V roku 2020 však vypukla pandémia koronavírusu, ktorá spôsobila obrovský a takmer neukončený dopyt po bicykloch a cyklistických doplnkoch. Mnoho ľudí sa začalo intenzívne venovať cyklistike, keďže iné formy dopravy a voľnočasových aktivít sa stali obmedzené.
Majiteľ predajne však vždy zachovával realistický prístup a obozretné plánovanie, vyhýbal sa impulzívnym rozhodnutiam a nadmerným investíciám do nepotrebných výdavkov.
Stabilná budúcnosť a neustály rast
Popri distribúcii značky Trek sa predajňa stala aj oficiálnym Shimano servisným strediskom, čo prinieslo zákazníkom profesionálnu technickú podporu na najvyššej úrovni.
Vďaka neustálemu rastu a zlepšovaniu služieb sa obchod neustále vyvíjal. V roku 2017 sa obchod rozhodol spustiť vlastný elektronický obchod bikepeak.sk, čím sa stal dostupným pre širšiu zákaznícku základňu.
Príbeh s 25 ročnou históriou
Tento príbeh Bikepeaku je o 25 rokoch odvážneho podnikania, ktoré zásadne formovalo cyklistickú scénu na Slovensku. Majiteľ nielenže vybudoval úspešný obchod, ale významne prispel k rozvoju cyklistickej komunity na celom Slovensku.
Budúcnosť Bikepeaku je jasná – neustála práca na zachovaní vysokej úrovne služieb, profesionality a technickej expertízy. Cieľom je ďalej rozšíriť sortiment o ďalšie prémiové značky, pričom sa zachová dôraz na kvalitu a hodnotu, ktorú obchod ponúka.
Bikepeak sa zároveň zaviazuje dlhodobo budovať silnú sieť spokojných zákazníkov, ktorí ocenia profesionalitu, servis a individuálny prístup. S neustálym úsilím, inováciami a vernosťou zákazníkom bude Bikepeak naďalej stáť ako symbol dôvery, kvality a cyklistickej komunity na Slovensku.